Sain vieraskynätekstin, jonka on kirjoittanut Juudas-Lilith Räntäsade. Juudas-Lilith kritisoi tekstissään transien uusinta kansalaisaloitetta (Olemme olemassa), joka hiljattain saavutti maagisen 50 000 allekirjoittajan rajan ja siten etenee eduskuntakäsittelyyn. Tätä kirjoittaessani aloitteella on kaiken kaikkiaan 55 466 allekirjoitusta. Transit tekivät sen jälleen!
Juudas-Lilith uskoo nykyisten sateenkaaripiirien ja valtavirtamedian olevan niin konservatiivisten antigenderliikkeen vaikutuksen alainen, että tunnetun foobisen Laventeliveikkosen blogikin on tässä kohtaa parempi julkaisualusta kuin valtavirtamediat.
Kun jännityksellä odotamme transien seuraavia kansalaisaloitteita (jotka vartovat vuoroaan tähtitieteellisen pitkässä listassa), voimmekin hieman ruotia tämän aloitteen epäkohtia kukin tahollamme ja tyylillämme.
Vieraskynä alkaa:
Kansalaisaloitteen Olemme olemassa eteneminen eduskunnan käsittelyyn on herättänyt juhlatunnelmia sukupuoleltaan moninaisten keskuudessa. Omakin, hyvin moninainen ja inklusiivinen somefeedini on täyttynyt onnen ilmaisuista ja toivotuksista. Haluaisin itsekin liittyä iloitteluun, mutta tutustuttuani itse aloitteeseen huomaan olevani kuin puulla päähän lyöty.
Hyvin varovainen – cisnormatiivista valtavirtaa suorastaan kosiskeleva – aloite osoittaa selkeää rohkeuden ja vision puutetta. Kaikessa konservatiivisuudessaan se jopa herättää vakavaa epäilystä, ovatko aloitteen muotoilijat olleet taantumuksellisen antigenderliikkeen vaikutuksen alaisia.
Itse olen demisukupuolinen transfeminiini, joka on myös autigender ja intersukupuolinen (minulla on endometrioosi). Ymmärrän, että tällainen hyvin hienosyinen ja kehittynyt termistö voi herättää hämmästystä ja kummastusta varsinkin maalaisissa tai vanhemmissa, kehityksen kärryiltä pudonneissa ikäluokissa (kohtaan tällaista tietämättömyyttä arjessani usein). Sen ei pitäisi kuitenkaan raskauttaa itseni kaltaista jo ennestään haavoittuvassa asemassa olevaa henkilöä, joka muutenkin kärsii vähemmistöstressistä, käyttämään kallisarvoista aikaani ja energiaani muiden valistamiseen.
Kouluttakaa itseänne, persut, vaikkapa tutustumalla Setan sukupuolen moninaisuuden sanastoon. Siellä on vain vaivaiset +40 termiä, jotka olisi hyvä kaikkien viimeistään nyt ottaa haltuunsa. (Paras pitää kuitenkin kiirettä. En haluaisi olla ikävä, mutta lähitulevaisuudessa työpaikkanne saattaa olla siitä riippuvainen.)
Sen verran näiden termien ongelmallisuudessa tulen tosin vastaan, että pidemmän päälle ne ovat auttamattoman riittämättömiä kuvaamaan ei-binääristen sukupuolten spektrin, matriisin tai (kenties kuvaavimmin) tähtikartaston koko rikkautta. Kuten monet ei-binääriset henkilöt, koen itsekin kuivan tieteellisiltä kalskahtavien termien sijasta runollisuuteen, jopa mystiikkaan, viittaavan avaruussanaston parhaiten kuvaavan oman sukupuoleni moninaisuutta.
Osuvimmin ja puhuttelevimmin omaa sukupuoltani kuvaa kenties kaikkea ihmiskäsitystä ja sanallistamista välttelevä, kirjailija H.P. Lovecraftin (hyi!) luoma avaruusolento ja -jumaluus Cthulhu.
Surukseni minun on kuitenkin myönnettävä, että kaikkein edistyneimmätkin suomalaiset sateenkaaripiirit ovat vielä kyvyttömiä kohtaamaan mieltäkääntävän, ulottuvuuksien rajat ylittävän ja tavallaan ”intergalaktisen” sukupuoleni. Toistaiseksi minun on siis tyytyminen aikaisemmin antamaani luonnehdintaan (ja Cthulhun ansaitsemattomasti toiseutetun hahmon edistykselliseen uudelleentulkintaan romanttisen fanifiktion keinoja hyödyntäen).
Vaikka puheenvuoroni on kenties tuonut esille jotain ongelmia ihmiskielen riittämättömyydestä, toivottavasti se on myös avannut sitä, miksi nykyinen kansalaisaloite on vanhentunut jo syntyessään: jos sukupuoli on kokonainen galaksi, jonka äärettömyydessä menneiden aikojen ”cismies” ja ”cisnainen” ovat pelkkiä hiukkasia tähtimeren päättymättömässä aavassa, miksi tuo äärettömyys kaikessa rikkaudessaan pitäisi sulkea ja typistää pelkkään kolmanteen vaihtoehtoon?
Onko kahdesta siirtyminen kolmeen oikeastaan edistystä lainkaan? Eikö tällöin (kaiken rikkauden supistava, riisuva) kolmas tulisi edelleen vahvasti kahden muun määrittelemäksi?
Kuka nyt haluaisi olla cisnaisen ja cismiehen määrittelemä?
Kansalaisaloite on nykyisessä muodossaan lopultakin silkkaa cisnormatiivisen ylivallan jatketta uudessa, pinkkipestyssä muodossa. Pelkkä armopala meille, jotka näännymme cisnormatiivisella aavikolla affirmaation ja nähdyksi tulemisen kipeään puutteeseen. Meille, joiden herkkä ainutlaatuisuus on katoamisen partaalla ihmismassojen puristuksessa, massojen, jotka koostuvat tuskin muista kuin elävistä stereotypioista.
Kun asiaa miettii vielä tarkemmin, kansalaisaloite ei sittenkään olisi edes armopala kaikille sukupuoleltaan moninaisille. Sillä kolmas sukupuolimerkintä yhdistetään vahvasti muunsukupuolisiin – sukupuoleen, jota, huolimatta sen jalosta pyrkimyksestä kohti inklusiivista kattokäsitettä, määrittelee nykyään omat pölyttyneet ja homehtuneet norminsa, eriarvoistavat hierarkiansa, kauneusihanteensa.
Kyllä, vuonna 2026 voidaan perustellusti puhua jo hegemonisesta muunsukupuolisuudesta. Me ei-binäärit olemme ehkä kaikki sukupuoleltamme moninaisia, mutta jotkut ovat moninaisempia kuin toiset.
Katsokaa median tapaa käsitellä ja nostaa esiin muunsukupuolisuutta. On hienoa, että viime vuosina Yleisradion ja Helsingin Sanomien kaltaiset valtaapitävät instituutiot ovat tehneet pieniä taaperonaskeleita korjatakseen menneiden vuosisatojen ulossulkemisen, sivuuttamisen ja sorron. Heidän ja muiden suomalaisten valtamedioiden esiintuoma hegemoninen muunsukupuolisuus on kuitenkin samalla kiistatta voittopuolisesti valkoista, keskiluokkaista, laihaa ja naaraspuolista.
Ei ole yllätys, että esikuvista puhuttaessa nämä etuoikeutetut, uusiin normeihin mukautuvat muunsukupuoliset mainitsevat usein David Bowien ja Tilda Swintonin kaltaisia henkilöitä. He jos ketkä suorastaan huutavat länsimaisia ja kolonisoivia kauneusihanteita, jotka eivät tee tilaa toisille.
Miksi minun, joka olen demisukupuolinen transfeminiini (sekä autigender ja intersukupuolinen) ja jonka sukupuoli olennoituu Cthulhuun paeten kaikkia ihmismielen määrittelyjä ja käsitteistämisiä, tulisi ahtautua samaan sukupuolikarsinaan hegemonisen ja kolonisoivan muunsukupuolisuuden kanssa?
Pelkkä ajatus saa minut tuntemaan sukupuolidysforiaa, kenties ensimmäistä kertaa elämässäni.
Jos maailmassa olisi edes rahtunen oikeudenmukaisuutta, tulevan henkilötunnuksen sukupuolimerkintä olisi päättymätön ja rajaton sarja merkkejä, kuten itse joka suuntaan avartuva, kurottuva kosmos. Koska nykyisen sukupuolicisteemin ja sen valtaapitävien palvelijoiden viitseliäisyys ei kuitenkaan herätä minussa suurta luottamusta, voisin tyytyä vaatimattomampaan ratkaisuun.
Ehkä päättymättömän kirjainsarjan sijasta kyseeseen voisi tulla vaikkapa neljän aakkoskirjaimen sarja hetun alkuun. Tuhannet eri sukupuolivaihtoehdot riittäisivät kenties vahvistamaan ja antamaan kasvot niille kaikille ei-binäärisille sukupuolille, jotka ovat meille jo tunnetut ja jotka ovat toistaiseksi kärsineet näkymättömyydessä ja puutteessa.
Tilaa riittäisi myös (ainakin joksikin vuosikymmeniksi) tarjota sukupuolimerkintä niillekin sukupuolisuuksille, jotka eivät ole vielä meille ilmestyneet vaan tulevat paljastaman meille kasvonsa, kun tietomme ei-binäärisistä sukupuolista hiljalleen lisääntyy ja sydämemme avartuvat vielä hivenen vastaanottavaisemmiksi niiden koko kirjolle.
Kuten aloitteessa ansiokkaasti todetaan, jokaisen tulee tulla nähdyksi omana itsenään lain edessä – mutta sen ei tule rajoittua ainoastaan kolmanteen sukupuoleen, tämän päivän Tilda Swintoneihin ja David Bowieihin. Sen tulee ulottua meistä jokaiseen.
Cthulhu on puhunut.
– Juudas-Lilith ”Yog-Sothoth” Räntäsade
Kiitokset Juudas-Lilithille!
Juudas-Lilithin mietteet ovat todellakin hätkähdyttäviä ja ajatuksia herättäviä. On lähtökohtaisesti ongelmallista edes esittää, että ihmisten kirjoa ja moninaisuutta voisi kuvata vain kolmen sukupuolikategorian eli miehen, naisen ja muun/ei-minkään/kolmannen avulla, kun intergalaktinen kosmos on kuitenkin niin paljon enemmän kuin vain nämä vaihtoehdot ja kapeat lokerot, jotka pakottavat moninaisen ihmisyyden ahtaisiin, ulkopuolelta määriteltyihin muotteihin.
Myös se on ongelmallista, että ajatellaan maailman tulevan sillä valmiiksi, että tämäkin kansalaisaloite nyt saadaan eduskunnan käsittelyyn ja säädettyä lain voimalla kolmannet sukupuolet oleviksi ja yhteiskunnallisesti tunnustetuiksi. Tarvitaan vielä vähintään 28 000 000 000 uutta aloitetta maailman saattamiseksi valmiiksi ja vähemmän syrjiväksi ja transfobiseksi, ja sekin on vasta vienoa alkusoittoa. Trans- ja muunsukupuolisten ihmisten loppumattoman syrjinnän ja näkymättömäksi tekemisen on kerta kaikkiaan loputtava, amen.
Omat ehdotukseni tuleviksi kansalaisaloitteiksi, joilla rakennetaan yksi kerrallaan tasa-arvoisempaa ja yhdenvertaisempaa maailmaa, jossa kaikki tulevat näkyviksi ja tunnustetuiksi omina itseinään, ovatkin nyt mm. seuraavat:
- Rehevänä syntynyt: aloitteen ideana olisi tunnustaa kaikkien – myös rehevien ja elopainoltaan moninaisten, erityisesti runsaiden – kehollisuuksien validiteetti ja legitiimiys ja tunnustaa runsaankin rehevät kehollisuudet osaksi sukupuolen moninaisuuden ja sateenkaari-ihmisyyden pyhää kirjoa. Aloite toimisi ikään kuin jatkumona kehopositiivisuudelle ja toisi näkyviin rehevien kehollisuuksien moninaiset ja varioivat sukupuolikokemukset, jotka ovat aivan yhtä kauniita, todellisia ja valideja kuin niin sanotuilla normaalipainoisilla kehollisuuksillakin. Ja miten muuten määritellään ”normaalipainoisuus” ja kuka sen määrittelee? On räikeää läskifobiaa väittää, että kukaan voisi olla elopainoltaan ketään toista ”normaalimpi”. Nyt on aika muutoksen.
- Oikeus nuolla: edellä mainittuun aloitteen kylkiäiseksi voitaisiin sopivasti systematiseerata myös liitännäisluonnos lakimuutoksesta, joka tekisi deittailusta ja seksistä kieltäytymisestä reheväkehoisen (tai kenen tahansa sukupuoleltaan moninaisen, a-, demi- tai alloseksuaalin tahi autigenderin) kanssa laitonta ja rikosoikeudellisesti rangaistavaa. Myös sukupuoleltaan moninaisilla ja rehevillä on oikeus suuseksiin ja nuolemiseen, vaikka seksipartneri olisi pakotettu tilanteeseen – aseella uhaten tarvittaessa, jos ei mikään muu tepsi.
- Olemme biomassa: aloite, jossa toisimme sukupuolisuuksista näkyväksi perimmäisen totuuden eli sen, ettei niitä ole oikeasti olemassakaan. Perimmäinen tavoite kaikissa näissä(kin) lakimuutoksissa on saavuttaa ontologinen päätepiste: ei ole mitään sukupuolia, ei miehiä, ei naisia, ei poikia, tyttöjä, rusoposkia, ei uroksia, ei naaraita, kukkia tai mehiläisiä – on vain biomassaa. Kaikki ihmisen yritykset määrittää todellisuutta ja perimmäistä totuutta sukupuolista ovat turhia, koska lopulta kaikki vain sulautuu äärettömyyden valtamereen, jossa kaikki oleva ja lihallinen on historiatonta biomassaa, ykseyden hetken kosminen ilmaus. On tullut ihmiskunnan aika palata tähän tyhjyyden täyteyteen kollektiivisesti ja hylätä ajatukset siitä, että ihmisyyttä voisi määritellä lakien tai kielen ja sanojen tasolla yhtään miksikään.
Ehdotuksia uusista ja vähintään yhtä kosmisen tason kansalaisaloitteista otetaan ilolla vastaan kommenteissa. Hetkemme on nyt!
Ja lopulta olemme taas tipuaskelen lähempänä tasa-arvoisempaa, yhdenvertaisempaa maailmaa, jossa jokainen saa olla (olematta) juuri sitä, siten ja sellainen kuin syömmessään ja sielunsa syövereissä halajaa.
/edit
Aprillia! :)


Olemme biomassa -aloite kuulostaa valtavan tärkeältä! Onhan ihmisyys paljon muutakin kuin vain ruumiinosien sattumanvarainen kasautuminen tiettyyn paikkaan. Meidän tulisi jo tunnustaa kokonaisia elimiä ja ruumiinosia hienojakoisempi moninaisuus, aina solutasolle asti. Sen lisäksi aloite enteilee jo mukavasti seuraavaa lakiuudistusta, joka voitaisiin laittaa vireille Tähtipölystä syntynyt -aloitteella.
VastaaPoistaKieliasuun liittyvä huomio. Aloitteen "Oikeus nuolla" tulisi tietenkin olla "Oikeus nuolluksi tulemiseen" - tai, jos varman päälle otetaan, "Velvollisuus nuolla".
VastaaPoistaRepesin tuolle Rehevänä syntyneelle :D
VastaaPoistaKehopositiivisuus tai oikeammin läskiaktivismi oli itselleni asia, jonka löytäminen johti lopulta yleiseen peakkaamiseen. Läskiaktivistien puheissa toistuvat hyvin samankaltaiset teemat (valkoinen nainen valittaa kokevansa rasismiin verrattavissa olevaa syrjintää kun ei löydä kaupasta sopivan kokoisia vaatteita), he käyttävät joskus samoja termejä (thin privilege) ja vaativat muuta yhteiskuntaa mukautumaan heidän tarpeisiinsa (tukevampia huonekaluja, suurempia painorajoituksia huvipuistolaitteisiin, isompia istuimia lentokoneisiin, isompaa isompaa kaikkea...). Lisäksi muutama tunnettu läskiaktivisti identifioituu transiksi/muusuksi ja jotkut ovat jopa onnistuneet saamaan itselleen testot ja rintaleikkauksen. Lääkärit, jotka määräävät sairaalloisen ylipainoiselle riskaabeleja transhoitoja häpäisevät koko ammattikuntansa, sanon minä.
Itsehän olin läskiaktivisti (en onneksi somessa) ja siitä lopulta tajusin kuinka hullua meininki on. Lopetin aktivismin ja laihdutin. YouTubessa on hyvä kanava nimeltä Funtie Times joka on käsitellyt sitä kuinka aktivismin juuret ulottuvat lopulta läskifetissimiehiin.
PoistaTämä auttoi tunnistamaan myös transaktivismin myrkyllisyyden. Fetissimiehet taustalla sielläkin kunhan vähän raaputetaan.
Hesari jälleen Rowlingin kimpussa:
VastaaPoistaFanit jättävät nyt jäähyväisiä Harry Potterin taikamaailmalle kirjailijan takia
Harry Potter|Monet Harry Potter -fanit ovat jo pitkään jättäneet jäähyväisiä taikamaailmalle, joka on ollut tärkeä osa heidän lapsuuttaan ja nuoruuttaan.
Linn Meander tatuoi Harry Potterista tutun taikasanan ihoonsa pari vuotta ennen kuin kirjailija J. K. Rowling alkoi esittää transvastaisia kommenttejaan. Hän kävi helsinkiläisellä tatuointistudiolla, koska halusi peittää tekstin
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011908714.html
Valitettavasti juttu on maksumuurin takana, joten en pääse näkemään, että onko Hesari vihdoin listannut Rowlingin väitetyt transvastaiset sanomiset ja teot.
Kommenteissa paljon Rowlingin puolustamista. Enemmistö. Juuri kukaan ei kommentoi naisnimellä. Miksiköhän?
PoistaSuosituimmat kommentit:
PoistaRowling on ennen kaikkea feministi. Hänen maailmankatsomuksessaan tähän eivät kuulu transnaiset. Olipa tästä asiasta mitä tahansa mieltä, hänen tekemänsä taide on merkittävää, vaikka kovasti yritetäänkin polarisoida ja cancel-leimaa saada otsaan.
---
Minulle on aivan sama - ihminen voi ja saa määritellä itsensä transseksuaaliksi, se ei ole keneltäkään pois. Se on ihmisen oma päätös.
Sensijaan olen sitä mieltä, ettei transeksuaali - fyysisiltä ominaisuuksiltaan mies - voi mennä kilpailemaan naisten sarjoihin, kärsimään tuomioitaan naisten vankilaan, asettautua naisten turvakoteihin, käyttää naisten kanssa yhteisiä wc- ja puktiloja.
Miksi - koska se aiheuttaa väkisinkin turvattomuutta muissa käyttäjissä.
Ja fyysistä voimaa vaativissa urheilulajeissa myös voittajista ei jäisi epäselvyyttä.
----
HS kun tuntuu kovasti tätä aihetta ylläpitävän, niin toivoisi joskus edes pikkuriikkistä journalististista tasapuolisuutta aiheeseen ja sen taustoitukseen vaikkapa seuraavien asioiden myötä:
1. Moniko ns. fani prosentuaalisesti tai millä tahansa muulla mittarilla relevantilla mitattuna boikotoi/canceloi Rowlingia ja/tai Potter-maailmaa? Nämä ehdottomuuksiin menevät yksilöt kyllä nostetaan näyttävästi esille, mutta hyvin tuntuu muita ihmisiä kiinnostavan tuleva tv-sarja, peli on myynyt, kirjat ja elokuvat kiinnostavat jne.
2. Kuinka fiksua se on ja kuinka paljon se näennäisesti auttaa transihmisten asemaa lähettää John Lithgowille ja muille tappouhkauksia sekä hyökätä jatkuvasti Pottereita vastaan sen takia, että kirjailijan näkemys on heidän mielipiteestään eriävä?
3. Rowling ei tee tai sano mitään laitonta, hänen näkemyksensä on hänen kotimaansa lainsäädäntöä vastaava ja hänellä on tietystä ehdottomuudestaan huolimatta perustelut kannalleen jonka lähtökohta on perinteinen feminismi ja biologisten naisten aseman suojelu. Jokainen voi hänen perusteluistaan tai hänen maansa laista olla täysin eri mieltä, mutta tappouhkaukset näyttelijöille, cancelointipyrkimykset - tai Hesarin tapa nostaa vain aktivistien näkökulma esiin ilman kunnon kontekstia on hedelmätöntä tai jopa vaarallista (Lithgow on tuskin eri mieltä).
Lisäksi voi miettiä miten taide ja taiteilija eroavat toisistaan, varsinkin kun Pottereissa itsessään ei ole aiheesta sanaakaan ja kirjat ovat mm. hyvin rasisminvastaisia.
----
Näissäkin asioissa kaikki tuntuu olevan mustaa tai valkoista, vaikka siinä on paljon harmaan sävyjä. Ääripäiden huutelu saa eniten tilaa somessa, vaikka olisi vastoin valtavirran mielipidettä.
Kyllä esim. transnaisten osallistuminen naisten urheilukilpailuihin on todella epäreilua ja siitä pitää voida puhua kriittisesti. Vaikea myös allekirjoittaa kaikkea Pride-liikkeen kiihkoilua, todella kauas ovat päätyneet alkuperäisestä viestistä kun liike on kasvanut. TPS-kohu hyvänä esimerkkinä.
Rowlingin kommentit ovat kyllä monesti todella erikoisia eikä niitä voi useinkaan allekirjoittaa, mutta mielestäni hänellekin on joitain hyviä argumentteja. Niistä vain ei juurikaan haluta keskustella ja ne nykyään tyrmätään samantien, kun sanoja Rowling.
Lisää kommentteja suositummasta päästä:
Poista----
Voi näitä. Kieltää itseltä hienon mielikuvitusmaailman riemut, koska on eri mieltä kirjailijan kanssa. Hauskintahan on, että kirjoissa ei kirjailija esitä näkemyksiään eli ne ovat mitä mainiointa luettavaa kenelle tahansa.
Tämä on tietysti myös osa ajan ilmiöitä. Kaikki itselle epämieluisa tai eriävät mielipiteet halutaan häivyttää, niin kuin ne sillä menisivät pois. Kun aiemmin haluttiin tutkia ja haastaa mielipitetä, nyt kirjailija ja kaikki mitä hän on tehnyt leimataan, jotta ei tarvitse olla tekemisissä. Se on tolki ainoa mitä Rowlinginsta voi sanoa, kun häntä ei voi valehtelusta tai vihasta syyttää.
Pieni ironiakin tässä on kun häivytetään "Obliviate". Ihan kuin ne hyvät muistot tai Rowlingin kommentit katoaisivat sillä tatuoinnin poistolla.
---
Taas klikkiotsikko. ”Fanit jättävät…” Kyseessä on vain muutama fani.
----
HS:n artikkelissa ei muuten kerrota lainkaan, mitä Rowling on todellisuudessa sanonut. Kuka tahansa voi tarkistaa, mistä kohu on alun perin saanut alkunsa.
Rowling on toistuvasti korostanut, ettei transsukupuolisia saa syrjiä ja että lainsäädännön tulee turvata heidän oikeutensa. Hän on myös sanonut, että heillä tulee olla oikeus elää kokemassaan sukupuoliroolissa. Aktivisteja on puolestaan ärsyttänyt se, että Rowlingin mukaan transnaiset eivät ole naisia samassa merkityksessä kuin biologiset naiset.
Lisäksi hän on vaatinut, että on olemassa turvatiloja (kuten turvakodit ja WC-tilat), joihin on pääsy ainoastaan biologisilla naisilla. Hän on myös vastustanut sitä, että juridisen sukupuolen voisi vaihtaa pelkällä ilmoituksella.
Aihe on saanut uskomattomia mittasuhteita Briteissä joka on osin läikkynyt tännekin.
Hesari: fanit jättävät Rowlingin luoman taikamaailman.
PoistaTodellisuus: "Hogwarts Legacy has achieved massive commercial success, surpassing 40 million units sold worldwide as of December 2025" "...the best-selling game of 2023 and surpassed 1 billion U.S. dollars in retail sales"
Rowling itkee matkalla pankkiin, kun uistinnaamaiset sinitukat polttavat Pottereita nuotiolla.
Järjestetäänkö Potter-teemapäiviä enää kirjastoissa? Nehän ovat olleet huippusuosittuja, vai pilataanko lapsille tärkeä asia vasemmiston kulttuurisodan vuoksi? Raision kirjastohan lopetti vuosittaisen Potter-tapahtuman transaktivisteja miellyttääkseen.
"Harry Potter -kirjailija joutui transkohun keskelle – Raision kaupunki reagoi heti
Raision kaupunki kertoo haluavansa irtisanoutua J.K. Rowlingin arvomaailmasta."
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000011206160.html
Jos kirjoittaa kymmenen virkettä, joista yhdeksässä osoittaa empatiaa, tukea ja ymmärrystä transeja kohtaan mutta sanoo kymmenennessä esimerkiksi, että "transnaiset eivät kuulu naisten urheilusarjoihin" tai että "alaikäisille ei pidä antaa hormonihoitoja", spinnataan välittömästi tämä kymmenes virke leimaamaan sanoja kauheaksi foobikoksi, vaikka ne yhdeksän muuta virkettä tukisivat transeja. Lisäksi ihmisille on opetettu paikkansapitämättömiä hokemia, joita esimerkiksi Helen Lewis on purkanut The Atlanticin artikkelissa: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2025/06/transgender-youth-skrmetti/683350/.
PoistaJos näitä hokemia (esim. itsemurha-argumentti, hatusta vetäistyt prosenttiluvut katujista, psykologin kanssa keskustelu "eheytyksenä") vastaan puhuu, on monella kuulijalla nopea selkäydinreaktio torjua ne dogmien vastaisena. Tämä vertautuu siihen, että uskovainen ajattelee Jeesuksen ylösnousemusta epäilevien puheiden olevan paholaisen puhetta, joka pitää torjua heti. Osasyy sille, että myös genderkriittiset näkemykset saattavat radikalisoitua, on tämä dialogin mahdottomuus.
Rowlingin kotimaassa on jo otettu askel eteenpäin, mutta Suomessa luullaan yhä mitä sattuu. Ihmiset eivät näe vaivaa ottaa selvää Rowlingin aktivismin taustoista. Ehkä Rowling tullaan vielä tulevaisuudessa näkemään sankarina. Internetiin jää muisto kaikesta ja tutkijat voivat käydä läpi sitä, mitä Rowling oikeasti on sanonut ja miten häntä on vastustettu.
"Jos kirjoittaa kymmenen virkettä, joista yhdeksässä osoittaa empatiaa, tukea ja ymmärrystä"
PoistaTranskultille ja muille totalitaristisille järjestelmille kelpaa ainoastaan täydellinen alistuminen kultin opinkappaleille ja toimintatavoille. Transeille ei riitä, että käytetään toivottua nimeä ja pronomineja ja kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä. Kyllä se on vaan tultava kohdatuksi täytenä naisena kaikissa tiloissa ja tilanteissa aina pukkaria ja makkaria myöten. Vain täydellinen alistuminen transkultin hirmuvallalle kelpaa.
Julie Bindel:in (feministi, lesbo) kuvaus Islannin tilanteesta genderkultin kourissa. Kylmäävää. Ei paljon eroa Suomesta, mutta jotain on vielä erilailla. Onko meillä vastavoimaa politiikassa, vai tulemmeko mekin gender-gileadiksi?
VastaaPoistahttps://www.telegraph.co.uk/gift/b9b37142fad74c2d
Pienen yleisön transleidiartisti Ethel Cain päätti julkaista somessa ""taiteellisia" kuvia itsestään alaruumis paljaana sapeli ja kuulat näkyvissä. Sellainen dysforia tällä kertaa. Kuvien julkaisu on tietenkin kehystetty transnäkyvyyden lisäämiseksi ja uhmaksi republikaanien suorittamaa transien kansanmurhaa vastaan. Kyseessä ei tietenkään ole autogynefilia ja ekshibitionismi. Ei!
VastaaPoista"The artistic photographs, posted the day after Trans Day of Visibility, have been given a "sensitive content" warning by Instagram, but have been left up on the social media site, despite showing Cain's genitalia while she stares into the camera.
At a time when trans bodies are being policed like never before, and politicians are doing everything in their power to strip transgender people of their rights, it feels refreshingly liberating to show the full breadth of the same kind of trans body the Republican Party is trying to criminalize."
"However you feel about Cain’s music or her controversial history, posting these nude photos was a bold choice that stops anyone viewing them from ignoring her trans identity."
https://www.out.com/celebs/ethel-cain-nude
Aiemmin Ethel on kohauttanut, kun hänen menneisyydestään paljastui rasistisia näkemyksiä.
Onko arkkityyppisempää miehisen dominanssin osositusta kuin peniksen esittely ei-suostumukselliselle yleisölle? Lähihistoriasta nousevat esiin mm. suomalaisen Knife Girlin albumin kansikuva ja BBC:n ohjelmassa pianoa peniksellään kilkuttanut transleidi Jordan Gray. Transleidit, tiitit ja autogynefiilit saavat transiudella vapaudu vankilasta -kortin, kun taas perusmies kohtaisi paheksunnan kuoron misogyniasta ja itsensäpaljastelusta. Nainen puolestaan ei kykene anatomiansa puolesta kovin helpolla vastaavaan performanssiin.
PoistaOn muuten mielenkiintoista, miten muunsukupuoliset aina esitellessään itsensä laittavat muunsukupuolisuus-etuliitteen esille. "Muunsukupuolinen taiteilija" ja niin edelleen, vaikka perinteisten binääristen sukupuolten osalta olisi vanhanaikaista tuoda sukupuoli esittelyssä esille. Eihän kukaan sano, että "olen miestaiteilija" tai "olen naismuusikko". Samalla haluttaisiin, että muusuus rinnastuisi naiseuteen tai miehuuteen eikä sitä nähtäisi poikkeavana. Silti nimenomaan muusujen pitää tuoda esille muusuus heitä määrittävänä tekijänä. Halutaan korostaa, miten se on binäärin rikkomista ja miten sen pitää olla näkyvää, mutta toisaalta se pitäisi nähdä mies- ja naissukupuolten rinnalla ja arkisena asiana. Koskaan ei voi olla optimaalinen tilanne muusuuden kannalta: sekä muusuuden näkeminen että sen näkemättä jättäminen on väärin, kun muusu demonstroi muusuuttaan.
VastaaPoistaJos muusut olisivat oikeasti oma sukupuolensa, niin sittenhän sitä muusuutta ei tarvitsisi erikseen toitottaa.
PoistaTuo Yog-Sothothin ja Cthulhun mainitseminen syrjii muuten Azathothia ja Nyarlathotepia!
VastaaPoistaH.P. Lovecraftin "Väri avaruudesta" on kyllä sellainen itsereflektion paikka...edes tiedemiehet eivät pystyneet määrittämään sen väriä...oli niin sateenkaareva olento.
Eikä puhekaan ole ainoa tapa kommunikoida, nuo Yuggothin olennot pystyivät viestimään päänsä väriä muuttamalla. H.P. Lovecraft oli myös ehdottomasti kurja rasisti koska hän sanoi olevan noiden olentojen englanninkielistä puhetta kirotuksi surinaksi!
Seta ja Trasek rääkäisevät Kansainvälisen olympiakomiteam rajauksesta poistaa mieskehoiset henkilöt naisten sarjoista.
VastaaPoista"Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on päättänyt käynnistää sukupuolitestauksen naisten kilpailusarjoissa ja kieltää transnaisia ja intersukupuolisia naisia osallistumasta naisten kilpailuihin. Päätös altistaa naisurheilijat nöyryyttävälle, epäinhimilliselle käytännölle. Testien hinta ja niiden yksityisyyteen ja kehoon kajoava luonne heikentävät vakavasti urheilun saavutettavuutta kaikille tytöille ja naisille."
"Kielto rankaisee naisia, joiden kehon sukupuolitetut piirteet eivät istu yhteiskunnassa vallitseviin naisten kehoihin liittyviin normeihin."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011930117.html
Nöyryyttävä ja epäinhimillinen, kehoon kajoava = topsipuikon pyöräytys posken sisäpinnalla. Doping-testauksessa joutuu antamaan virtsanäytteen valvojan katsellessa, mikä kuulostaa huomattavasti nöyryyttävämmältä. Sukupuolitesti tarvitsee tehdä vain kerran, koska ihmisen sukupuoli ei muutu elämän varrella.
Intersukupuolinen henkilö, joka on läpikäynyt omien kivesten tuottaman testosteronin aikaansaaman miestyyppisen puberteeetin ei ole nainen eikä kuulu naisten sarjoihin.
Naisten kehoihin liittyvät normit = kuten penis, kivekset ja eturauhanen, jotka eivät ole osa naiskehoa?
Seta myös: kannattaa sukupuoliristiriitaa kokevien alaikäisten kehonmuokkauksia, eikä kannusta heitä elämään sukupuolinormeja rikkovina feminiininisinä poikina ja maskuliinisina tyttöinä.
Kling klong, ja torin kellot soi!
VastaaPoistaKuulkaa, kuulkaa!
Sateenkaari-mafian sanakeitto-salasana- rykelmä on päivitetty!
MMIWG2SLGBTQQIA+ (Missing and Murdered Indigenous Women, Girls, and Two-Spirit, Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer, Questioning, Intersex, and Asexual people)
Eli... jos olet kadonnut tai murhattu alkuperäiskansan nainen... olet automaattisesti osa sateenkaarijoukkoa... oli seksuaalinen suuntaumuksesi(/identiteettisi) mikä tahansa...?
Joo... just, ei. Jos me ei jo oltu kollektiivisesti naurunalaisia porukkana, niin se on viimeistään nyt.
Olisko nyt se vihoviimeinen mahdollisuus painaa oma-aloitteisesti sitä reset-nappia, niin ehkä meillä tolkun homoillakin olisi edes jotakin integriteettiä vielä jäljellä?
Ei kai joku jossain enää vain ota näitä tosissaan? Eihän?
PoistaTransnord-palstan perusteella yhä useammat suomalaiset nuoret tilaavat hormoninsa Imagosta. Se on nykyään ilmeisesti suositumpi kuin Gender GP.
VastaaPoistaImago.tg on Togossa nettitunnusta pitävä klinikka. Siellä luvataan peräti uudestisyntymistä:
"Ready to start?
Sign up for a free introductory call and start your journey towards the Rebirth with Imago."
Imagon perustaja itse on tietenkin hyvis pahisten keskellä:
"Selling water to someone dying out of thirst can be excessively profitable. For that reason, during the past 2 years, I made lots of powerful enemies: Imago is a mortal threat to their lucrative businesses of exploiting trans people's desperation."
Kuulostaako tutulta? Kuulostaako käärmeöljykauppiaalta? Sijoitushuijaritkin sanovat, että heitä vainotaan siksi, että vievät isojen pankkien asiakkaat. Nuoria varoitellaan internetin vaaroista, mutta tämä menee täydestä. Sitten valitetaan, miten Transpoli ei hyväksy sitä, että on käyttänyt ulkomailta tilattuja hormoneita ja lääkärit siellä varoittelevat. Mutta saahan Imagolta hormonireseptin 20 e/kk, päälle sitten itse niiden hormoneiden hinta apteekista. Sitten löytyy vocal coach -palveluita ja kaikkea. Varsinainen trans- ja muusuhoitojen McDonald's.
Tämä on niin selvää huijausta, että en voi tajuta, miten tällainen on mahdollista. Ja tietenkään tällainen klinikka ei tule ottamaan mitään vastuuta.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/9373433
VastaaPoista"Sukupuolenkorjaushoitoihin, jotka aloitetaan jo nuoruusiässä, on kohdistettu suuria toiveita, koska niillä ajatellaan olevan myönteinen vaikutus mielenterveyteen ja toimintakykyyn. Tässä poikkeuksellisen laajassa ja kansallisesti edustavassa rekisteriseurantatutkimuksessa näitä hyötyjä ei voitu osoittaa. Psyykkinen terveys päinvastoin heikkeni nimenomaan korjaushoitoja saaneilla."
PoistaEi paljoa kuulu näistä varsin merkittävistä tutkimuksista kotimaan mediassa. Tästäkin luin ensimmäisen kerran sattumalta eräältä ulkomaiselta sivustolta. Suomi vilahtelee nykyään tuon tuosta ulkomaisessa gender-keskustelussa, mutta täällä siitä ei tiedetä mitään.
https://yle.fi/a/74-20219979
VastaaPoistaNyt kyllä Grönroos puhuu itsensä pussiin: "Grönroosin mielestä heidän vertaamisensa niihin nuoriin, joilla sukupuoliristiriitaa ei ole, ei välttämättä ole mielekästä. Hän ehdottaa, että jatkossa vertailuryhmä voisi koostua ihmisistä, jotka myös aloittavat psykiatrisen hoidon jonkin muun syyn takia."
Hän on siis selvästi ideologisessa vastaanotossa psykologina. Harvemmin psykologit voivat lonkalta kyseenalaistaa lääketieteen tutkimuksia. On kyllä tosi epäuskottava.
Ylen juttu on selvästi linkattu aktivistien keskuuteen, koska sinne on tehty kommentteihin vyöry, jossa hyökätään tutkimusta vastaan transfobisena. Voi olla myös, että Yle valikoi kommentteja aika rankalla kädellä.
PoistaYksi hyvä kommentti kuitenkin löytyy:
CanneBella
14.4. 22:26
Miksi mielenterveysongelmia pitää salata? Jos ajatellaan että ihminen elää vaikkapa 85-vuotiaaksi, niin pari vuotta sinne tänne ei ole suuri asia. Mielestäni on vastuutonta olla kertomatta mielenterveysoireista vain siksi että pitää päästä transpolille. Ensinnäkin mielenterveysoireita on erilaisia ja eri asteista. Jos vakavasti masentunut on jo suunnitellut tappavansa itsensä, olet sitä mieltä että transpolille vaan eikä muualle? Toivon todella ettei tästä tehdä nyt joko-tai asiaa. Olen hoitanut transihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti alkaneet voida vaikkapa mielialalääkityisen avulla paremmin. Jokaisella om taustansa. Osalla on seksuaalista hyväksikäyttöä, rajua perheväkivaltaa. Transpoli ei muuta niiden olemassaoloa ja tarvetta saada niihin apua.
"Tällä hetkellä Grönroos pitää yksityisvastaanottoa sukupuolen, seksuaalisuuden ja suhteiden moninaisuuteen erikoistuneessa Terapiatalo Quussa."
PoistaJaa että tällaisen asiantuntijan on Yle kaivanut esiin...
Pikainen guugletus paljastaa, että tästä puljusta voi ostaa esimerkiksi moninaisuuskoulutusta työpaikalle. Heillä on Youtube-kanavakin näköjään, täytynee tsekata (tosin 1.5- kertaisella nopeudella ja mainokset estettynä).
Ylen uutisen kommenteista:
Poista"Sukupuoli-identiteetistä puhutaan nykyään moninaisemmin eli sukupuolenkorjaus ei välttämättä edes tule kysymykseen silloin, kun ihminen kokee edustavansa jotakin ei kahdesta vaan useammastakin sukupuolesta. Voisiko olla niinkin, että yritys korjata sukupuoltaan ohittaa tarpeen tulla hyväksytyksi sellaisenaan, mutta samalla jonakin omintakeisempana? Silloin ei pelkkä habituksen muuttaminen ehkä riitäkään, koska ihmisten asenteita ei niin vaan voikaan muuttaa suvaitsevammiksi."
Mitä tämä "moninainen sukupuoli-identiteetti " on?
Lukevatko ihmiset ajatuksella ollenkaan mitä kirjoittavat ja mitä he tarkoittavat?
Aivan selvästi koko "sukupuoli-identiteetti" on pelkkää persoonallisuutta, ei-stereotyyppistä käytöstä ja sukupuolten roolien vieroksuntaa, ei mitään "sisäsyntyistä" joka meillä "kaikilla on"
Ei ole olemassa mitään "sukupuoli-identiteettiä"
kuten ei ole olemassa mitään pahoja henkiäkään jotka ottavat vallan mielisairaasta.
Joo-o eipä julkaistu viestiäni YLE:n kommenttipalstalla. En tiedä miksi edes yritin.
PoistaPitkälti muissakin YLE:n tässä liippaavissa aiheissa vahtii transaktivistit ja ilmiantavat viestit. Valittaa ei voi viestin poistosta, tai voi, Helsingin käräjäoikeuteen!
Se ylen toimittaja on kouluttanut itsensa(maksullinen) seksuaalineuvojaksi ja kirjoittanut kirjan monisuhteisuudesta, kertonut että on itsellä avoin avioliitto. Eli seksuaalineuvoja-toimittaja ottaa seksuaaliterapeuttikeskittymä-firmasta "asiantuntijan", taisiko olla kyllä psykologi, mutta täysi kulttilainen, dissaa firmansa blogissa Ruuskan tutkimuksen, yttää todisteena ERIN Reedin (transidentifioiva mies) sekä Kehrääjän tekstiä (huutonaurua)
PoistaKuuntelija-podcast, jolla on lähes 30 000 tilaaja, sisälsi pitkähkön jakson tästä tutkimuksesta:
VastaaPoistahttps://youtu.be/t2uikDzMCaM?t=1982
Törmäsin Tuubissa noin 3-kymppisen transnaisen kanavaan, jossa hän kertoo olevansa prosessin alussa. En viitsi edes kertoa linkkiä täällä, koska häntä käy todella sääliksi.
VastaaPoistaJo parin sekunnin katsomisella selviää, että kyseessä on vakavista mielenterveysongelmista kärsivä mieshenkilö, jolla saattaa olla pohjalla vielä jonkinasteinen kehitysvamma.
On vaikea uskoa, että tällainen henkilö on saanut omatoimisesti päähänsä olla transnainen ja vielä ruveta julistamaan sitä julkisesti. On todennäköisempää, että netissä saalistavat aktivistit ovat löytäneet hänet ja istuttaneet päähän ajatuksen paremmasta elämästä toisessa sukupuolessa. Kun on yksinäinen kaiken ulkopuolella elävä ihminen, tällaiset lupaukset ovat kuin huumetta.
Tunnen tällä hetkellä valtaisaa inhoa sukupuolisekoilua kohtaan. Mitään moraalia ja inhimmillisyyttä ei enää ole.:-(
Tähän liittyy Sisarlieskan uusin video, jossa käydään läpi sitä, miten transaktivismi muistuttaa monella tapaa hengellistä väkivaltaa:
Poistahttps://www.youtube.com/watch?v=vshCz1TSQCk
Täytyy todella arvostaa Sisarlieskaa ja hänen älykästä ja empaattista otettaan kokemusasiantuntijana, ja hän myös on tarkka faktoista. Suurin osa ihmisistä ei tajua, millainen kultti tässä taustalla vaikuttaa. Jos vähän perehtyy asiaan, huomaa tasapainoinen, terve ja kriittinen ihminen aika äkkiä ne vaaralliset piirteet.
Omana lisäyksenä: tästä kultista tekee hieman erilaisen se, että siinä on mukana osin myös yliopiston tapaisia vakavasti otettavia instituutioita. Sukupuolentutkimus-nimisessä oppiaineessa tätä harjoitetaan ihan luentosaleissa.
Uusi Pride-postimerkki julkaistaan toukokuussa.
VastaaPoista"...merkissä marssii kirjava joukko hahmoja sateenkaarilipun väreissä. Tyyli on psykedeelinen. Lampinen on hakenut innoitusta 1960–70-luvuilta, jolloin ensimmäiset Pride-kulkueet järjestettiin Yhdysvalloissa."
"Lampinen on tiedotteen mukaan ollut aina kiinnostunut marginaalihahmoista ja -ilmiöistä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/25a0fa15-93cf-4bf7-9c2e-515abe26d103
Kuvitus on taattua infantilisoitua lastenkirjat mieleen tuovaa transtyyliä. Totta kai mukana on nahkafettari, transkuosi ja kaavutettu henkilö. Ainoastaan pyörätuolilla kulkeva värillistetty translesbo uupuu kuvasta. Kuka aikuinen samastuu tällaiseen?
Webinaari jossa Riittakerttu Kaltiala kertoo Suomen nuorten transklinikasta, potilaista (oheissairastavuus jne) ja mikä sai Suomen tekemään Palkon suositukset.
VastaaPoista1,5h josta lopussa 1/2h kysymyksiä Kaltialalle australialaisilta kollegoilta.
Todella hyvä.
Medical gender reassignment in minors. Why are we cautious in Finland
14th April 2026
https://napp.org.au/members-portal/webinar-videos/medical-gender-reassignment-for-minors-in-finland/
Transnaisten vertaistukiyhdistyksessä työskennellyt transnainen sai potkut koeajan viimeisenä päivänä. Työnantajan mukaan potkujen syynä oli töiden laiminlyönti, asiaton käytös sekä näistä aiheutunut luottamuspula.
VastaaPoistaTransnaisen mukaan tämä on pötyä, vaan potkut johtuvat siitä että hän kritisoi yhdistyksen johdon käytöstä. Transnainen vaatii yhdistykseltä 30.000 euron korvauksia syrjinnästä.
https://www.paivanlehti.fi/transnaiset-sotajalalla-oikeudessa-yhdistykselta-vaaditaan-potkuista-yli-30-000-euroa/
Transnaiset valloittivat ja pilasivat aikoinaan sateenkaarijärjestöt ympäri Suomea. Nähtävästi nyt heidän omatkin järjestöt muuttuvat savuaviksi raunioiksi. Kerrassaan järkyttävää...
Joo-o... Seta taas tekemässä sitä, mitä parhaiten osaa, eli kauppaamassa sukupuolenvaihdosta lapsille: "Alle 18-vuotiaalle pitäisi antaa oikeus muuttaa juridinen sukupuolensa. Kyse on ihmisoikeudesta saada olla virallisesti sitä sukupuolta mitä on."
VastaaPoistaTietääkö monikaan alle 18-vuotias mitä oikeasti on? Entä kuinka helposti erilaista haasteista kärsivä alle 18-vuotias on saada joukkopsykoosin voimalla uskomaan, että elämä toisessa sukupuolessa on parempaa? Ei kaupasta saa laillisesti alkoholiakaan alle 18-vuotiaana, mutta sukupuoli pitäisi pystyä muuttamaan.
Helppo arvata, että tämä vaatimus on vain askel kohti seuraavaa vaatimusta, jossa alaikäiselle vaaditaan oikeus veronmaksajan kustantamiin hormonihoitoihin ja kehonmuokkauksiin.
https://www.facebook.com/setary
Tuolla FB:ssä lähinnä vain persut uskaltavat kommentoida kriittisesti, vaikka varmaan moni muu ajattelisi myös toisin. Seta vastaa kriittisiin kommentteihin tyypillisellä tavallaan höpöttämällä ihmisoikeuksista ja toitottamalla fraasejaan. On päivänselvää, että seuraavassa vaiheessa ryhdyttäisiin vaatimaan alaikäisille hormonihoitoja ja leikkauksia, vaikka muualla niistä on luovuttu. Kaikessa on käynyt niin, että kohta tulee seuraava vaatimus. Ja mikähän tässä on alaikärajana? Pitäisikö jo juuri puhuneen oppineen saada määrittää sukupuolensa itse?
Poista1) Yksikään Suomea velvoittava kansainvälinen ihmisoikeussopimus ei määrittele subjektiivista juridista sukupuolta ihmisoikeudeksi tai lapsenoikeudeksi
Poista2) Asiantuntijat eivät suosittele alaikäisen sosiaalista transitiota, sillä se on voimakas psykologinen interventio, lukitsee alaikäisen ajattelun transidentiteettiin
3) Mitä iloa lapselle (tai kenellekään) on vastakkaisen sukupuolen papereista ilman läpimenevää kehollista transiutusta? Sosiaalisesti transiutetulle lapselle murrosikä on paljon isompi shokki kuin tavalliselle lapselle. Miettikää vaikka poikana kasvatettua tyttöä, jolla alkaakin kuukautiset ja naiselliset kehonmuodot alkavat kehittyä.
4) Mistä päästäänkin siihen, että sosiaalista transitiota ja vastakkaisen sukupuolen roolissa elämistä tullaan käyttämään kiristyskeinona blokkereiden saamiseen ja myöhemmin täystransiutukseen. Tilastojen mukaan lähes kaikki blokkeroidut lapset jatkoivat muuntohormoneille.
Jenkkitutkimuksen mukaan transidentiteetti säilyi 97 prosentilla blokkeroiduista ja sosiaalisesti transiutetuilla lapsilla. Kerran transiutettu on aina transiutettu.
"Pitäisikö jo juuri puhuneen oppineen saada määrittää sukupuolensa itse?"
Lastentransiuttaja Ehrensaftin mukaan lapset ilmaisevat sukupuolikokemuksensa jo ennen puheen kehittymistä esimerkiksi repimällä pinnit päästä tai avaamalla bodyn nepparit mekoksi. Niin vahvalla pohjalla lasten transiuttajat toimivat.
Ennustin jo kauan sitten, että Seta tulee lopulta vaatimaan kaikkea sitä, mitä se tähän asti on kieltänyt vaativansa (mm. lasten ei vain sosiaalinen vaan myös medikaalinen transiuttaminen, kaikkien ikärajojen poisto, vaatimus yhteiskunnan kustantamista hormoni- ja leikkaushoidoista ihan kaikille niitä pyytäville eikä vain transeille vaan myös muusuille ja nulloille, kolmas sukupuolimerkintä ja lopulta koko juridisen sukupuolijärjestelmän romuttaminen jne.). Koska Seta ja transaktivistit eivät voi vaatia tavoittelemiaan muutoksia kertarysäyksellä toimeenpanemalla, heidän on ollut pakko ikään kuin pilkkoa tavoitteensa pienempiin osiin ja viedä niitä sitten lainsäädäntöön yksi kerrallaan. "Hiljaa hivuttamalla pääsemme lopulta maaliin", he ajattelevat. Ja hyvinhän nämä prediktiot ovatkin toteutuneet.
PoistaKysymys kuuluu: milloin saavutetaan se saturaatiopiste, jossa koko touhu kerta kaikkiaan lopullisesti romahtaa omaan mahdottomuuteensa? Biologinen sukupuoli on kuin painovoima: se ei poistu, katoa, häviä, muutu muuksi tai lakkaa olemasta ja konkreettisesti vaikuttamasta meihin, vaikka transit jatkaisivat todellisuutta vastaan sotimistaan maailman tappiin asti.
Tavallaan on yhteiskunnallisena kokeena ihan mielenkiintoista seurata, miten paljon transit pystyvät lakeja muuttelemaan ennen kuin heille itselleenkin valkenee, että eihän tässä ole mitään järkeä eikä koskaan ollutkaan.
Niin, ja milloin alkaa poliittisten puolueiden selittely, miksi lähdettiin mukaan transiuttaminen. Olisi kiinnostava lukea edes yksittäisten edustajien kannaottoja, erityisesti vasemmistosta päin. Ihan varmasti siellä on porukkaa, joka on jo paremmin valveutunut.
PoistaMeneekö Suomessakin näin, vaikka muualla on jo otettu askelia toiseen suuntaan:
Poista1) Alaikäiset saavat määrittää virallisen sukupuolensa ilmoituksella ilman huoltajien suostumusta. Koulujen pitää affirmoida itse ilmoitettua sukupuolta.
2) Alaikäiset saavat subjektiivisen oikeuden hormoni- ja leikkaushoitoihin.
3) Jos huoltajat eivät tue lapsen transidentiteettiä ja hoitoja, heilahtaa häkki.
Seuraava hallitus voi olla vasemmistohallitus. Voiko tätä kehitystä pysäyttää mikään?
Taas iloisesti rinnastetaan homojen eheytys ja transtutkimukset:
VastaaPoistahttps://yle.fi/a/74-20213998
Kommenteissa fiksu transihmisen kommentti:
Kettu Reponen
14:27
Näin Transsukupuolisena itse kummastelen suurta hinkua demedikalisoida koko asia.
Hoidot ovat suurimmilta osin pysyviä leikkauksista puhumattakaan. Ne ovat tärkeitä transsukupuolisille mutta niiden peruuttamattomuuden takia diagnosointi on tärkeää.
Ja jos asiaa ei saa edes enää tutkia ei ikinä selviä mistä transsukupuolisuus johtuu, jos voitaisiin selvittää varmasti ja tieteellisesti voisi transsukupuolisille tarjota hoitoja jo nuorempana mikä ei ole mahdollista nykyisellään.
Ja koen transnaisena että tunteet minua kohtaan ovat happamoituneet kun juridista sukupuolta saa nykyään vapaasti vaihtaa ja se johtaa hyväksikäytöksiin ja lopulta siitä kärsivät vain ne ketkä ovat oikeasti transsukupuolisia. Tämä ei ole identiteetti, jos se olisi se voisi vaihtua ja muovautua mutta kukaan oikeasti transsukupuolinen ei halua olla mitä on vaan on koska on pakko ja sitä ei voi paeta
Todella manipuloivaa ja älyllisesti epärehellistä rinnastaa homoseksuaalisuus ja transius. Homoseksuaalisuus ei edellytä lääketieteellisiä toimenpiteitä, aistihavaintojen vastaista toimintaa, biologisten tosiasioiden kieltämistä tai muiden ryhmien oikeuksien ja turvallisuuden heikentämistä. Homoseksuaalit haluavat vain olla tasavertaisia lain edessä. Transius vaatii muulta yhteiskunnalta jatkuvaa reagointia, resursseja ja validointia.
PoistaJa mistä transit/aktivistit ovat saaneet päähänsä, että kehollinen itsemääräämisoikeus / kehollinen autonomia tarkoittaa itse valittujen kehonmuokkausten saamista veronmaksajien piikkiin, etenkin jos transius ei ole sairaus eikä transiutus sairaudenhoitoa? Emmehän me muutkaan saa rasvaimua, silikoneja, fillereitä, botoxia tai klyyvarin kutistamista, vaikka ne eittämättä kohentaisivat elämänlaatua ja flaksikin parantuisi.
Jutun transhenkilö antaa vahvat Camille Auer -vibat olemuksellisesti ja vassuaktivistitaustaltaan. Miksi Yle toisintaa näin kritiikittä aktivistien narratiivia ja retoriikkaa? Jossain lohkaistiinkin osuvasti, että tänä vuonna kesäkuu (Pride-kuukausi) tuli etuajassa.
Tässäkin kalteva pinta toteutuu, eli nyt juridisen sukupuolitiedon itsemäärittelyn jälkeen aletaan vaatimaan transiutusten vapauttamista ja irrottamista diagnoosista, henkisestä kypsyydestä ja tasapainossa olevasta mielenterveydestä.
Kyseisen jutun kirjoittaja Lyyra Virtanen on kirjoittanut Ylen sivuille useita juttuja transnaktivismin näkökulmasta. Hän esiintyy muualla sensitiivisyyslukijana. Hyvin vaikea nähdä, että Virtanen olisi puolueeton journalisti. Valitettavasti Yle-veroa joutuu maksamaan ja kustantamaan siten hänenkin toimintaansa. Ylestä ei voi erota niin kuin kirkosta.
PoistaValitettavasti homojen ja transien pakkoavioliitosta johtuen suurelle yleisölle on syntynyt käsitys kaltevasta pinnasta, jossa tasa-arvoinen avioliittolaki on ollut ponnistuslauta lasten transiuttamiseen, teinityttöjen ja autistinaisten sterilointiin ja kehojen mutilointiin, naisten oikeuksien rapauttamiseen itsemäärittelyn muodossa ja polyamorian, kinkyilyn ja prostituution normalisointiin valtamediassa. Queer-liikehdinnän, seksipositiivien ja vasemmistolaisen sukupuoliradikalismin tavoitteet nähdään homojen tavoitteina.
Poista"Kyseisen jutun kirjoittaja Lyyra Virtanen"
PoistaTämä selittääkin kaiken. Lyyrahan oli aikanaan Julpun aputyttö Kehrääjässä ja Iltalehdessä toimitellessaan Lyyra väitti Naisten rintaman ja LHB-liiton kuuluvan transvastaiseen kansainväliseen anti-gender-salaliittoon.
"Näkökulma: Miksi salaliittoteoreetikkoja ja eheytyshoitoja tarjoavia järjestöjä kuullaan translain uudistuksesta?"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/42be7cc7-8ad5-476d-9002-10b91ef0cfae
Oikaisu- ja vastinepyyntö IL:ssä 17.10.2022 julkaistuun näkökulmakirjoitukseen
https://www.naistenrintama.fi/tiedotteet-ja-kannanotot/oikaisu-ja-vastinepyyntomme-iltalehden-nakokulmakirjoitukseen-17-10-2022/
On erittäin ongelmallista ja vaarallistakin, että Yle rapauttaa luottamusta objektiivisuuteensa ja journalistiseen uskottavuuteensa toimimalla transaktivismin äänitorvena. Aktivistin roolia ei missään tapauksessa pidä sekoittaa toimittajan, tutkijan, asiantuntijan tai opettajan roolin kanssa. Ammattitaitoinen toimittaja osaisi jäävätä sellaisten aiheiden käsittelystä, joissa on esteellinen tai sidonnaisuudet olisi ainakin tuotava julki.
Toimittaja Virtanen on kunnostautunut myös Kehrääjä-lehden toimittajana, ja on saanut vuonna 2023 Setalta Asiallisen tiedon omena -palkinnon (miksi tuo palkinnon nimi naurattaa niin perkuleesti?).
Poistahttps://kehraaja.com/toimittaja-lyyra-virtanen-vastaanotti-setan-asiallisen-tiedon-omenan-helsinki-pride-puistojuhlassa/
"Iltalehdessäkin työskennellyt Virtanen tunnetaan sateenkaarijournalismia meiltä meille -periaatteella tekevänä toimittajana. Vuoden 2022 syystalvella Yle Kioskin TikTok-tilillä julkaistu, Virtasen käsikirjoittama ja juontama Queerruutu-sarja on kerännyt tähän mennessä yli 1,2 miljoonaa katselukertaa."
Mihin teinitytöt tarvitsevat mastektomia-arpiaan hyväileviä somevaikuttajia transtartunnan saamiseksi kun Yleisradio hoitaa homman veronmaksajien laskuun?
”Transihmisiin, erityisesti transnaisiin ja -feminiineihin kohdistuva viha verhotaan huoleksi naisten, lasten tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksista. Journalistin työhön kuuluu Journalistin ohjeidenkin mukaisesti se, että osataan katsoa tämän retoriikan läpi ja varmistaa, ettei toisinneta samoja väitteitä omassa työssä. Jokaisella medialla on vastuu rajata vähemmistöviha pois omista sisällöistä ja kunnioittaa myös vähemmistöön kuuluvien ihmisarvoa”, Virtanen sanoo.
Toimittajan tulee siis suhtautua työhönsä kuin sukupuolentutkimuksen gradun tekoon, ja tarkastella asiaa kuin asiaa postmodernin ekofeministilinssin läpi sumeaa logiikkaa soveltaen.
Tunnen jonkinasteista pakkoa käydä tsekkaamassa tuo queerruutu. Parhaassa tapauksessa saan hyvät naurut, kunnes muistan että sisältö on tarkoitettu nuorille, jotka imevät vaikutteita kuin sienet.
"Journalistin ohjeidenkin mukaisesti se, että osataan katsoa tämän retoriikan läpi ja varmistaa, ettei toisinneta samoja väitteitä omassa työssä."
PoistaEikö journalistin pitäisi pystyä katsomaan ihan kaiken retoriikan läpi, että myös transaktivismi, sukupuoliradikalismi ja queer-teoria pitäisi pystyä haastamaan, eikä papukaijana toisintaa niiden väitteitä?
"Tunnen jonkinasteista pakkoa käydä tsekkaamassa tuo queerruutu."
Tsekkaa ainakin tämä klassikkopätkä, jossa Lyyra haastattelee edesmenneen sateenkaarikahvila Kvääristön asiakaskuntaa:
https://www.tiktok.com/@ylekioski_popup/video/7166953355808378117
Kuinkahan paljon noita tyyppejä nolottaa katsoa noita juttujaan sitten aikuisena...
Heteromies on mukana, mutta yhtään homomiestä ei sattunut löytymään. Jotkut tosin kutsuvat itseään homoksi, mutta ei kukaan homoseksuaali tunnista itseään noista määritelmistä:
Poista"Homous on mulle silleen niinku tosi epämääräisesti, et niinku tykkään sateenkaarevista ihmisistä."
LOL
"Valitettavasti homojen ja transien pakkoavioliitosta johtuen suurelle yleisölle on syntynyt käsitys kaltevasta pinnasta, jossa tasa-arvoinen avioliittolaki on ollut ponnistuslauta lasten transiuttamiseen, teinityttöjen ja autistinaisten sterilointiin ja kehojen mutilointiin, naisten oikeuksien rapauttamiseen itsemäärittelyn muodossa ja polyamorian, kinkyilyn ja prostituution normalisointiin valtamediassa."
PoistaTätä kaltevan pinnan argumenttia toistelevat myös jotkut masentuneet homokonservatiivit ja erinäiset bi-toimijat, joilla on jotain homoja vastaan. Katselin videota brittiläisen Human Gay Male -ryhmän tapahtumasta ja yhtäkkiä haastattelija heittää ihan puskista kysymyksen, johtivatko homoliitot lasten transiuttamiseen ja muuhun sellaiseen. Esimerkiksi toimittaja Andy Ngo vastasi uskovansa, että näin on tapahtunut, ja muut kiertelivät kysymystä sanomatta selvästi ei. Vain homotubettaja mrmenno sanoi, että transliike oli vauhdissa jo kauan ennen kuin mistään homoliitoista puhuttiinkaan ja että on joka tapauksessa väärin syyttää homojen oikeuksia transliikkeen edesottamuksista. Todella outo ja ahdistava episodi, ja vielä homomiesten tapahtumassa. Kukaan ei edes vaivautunut selittämään, millä logiikalla homoliitot olisivat johtaneet transaktivismin nousuun, vaan niin vain oletettiin.
Nuo kvääristön asiakkaat ovat jotenkin niin surullista porukkaa. Tuo ensimmäinen haastateltu on ihan selkeästi heterotyttö, joka joutuu esittämään jotain mitä ei oikeasti ole jotta pääsisi mukaan kaveriporukkaan (kuinka moni muistaa vastaavaa omilta yläkouluajoiltaan?). Vesinauriista voi olla montaa mieltä, mutta hänkin on loppujen lopuksi identiteettisekoilun vahingoittama nainen, joka on sotkeutunut niin syvälle sateenkaarisuohon ettei pääse enää pois: hän menettäisi todennäköisesti koko elämänsä, työuran ja kaveripiirin, jotka on kaikki rakennettu huteran ideologian varaan. Hänen somesisältönsä on jatkuvaa ulinaa "näkymättömyydestä", kun muut ihmiset eivät naamalävistyksistä ja sivukaljusta huolimatta tajua hänen olevan muunsukupuolinen ja kveer.
PoistaYksi asia mitä en sulata, on se että näiden ihmisten kokema kognitiivinen dissonanssi, joka kumpuaa siitä että he teeskentelevät olevansa jotain minkä itsekin alitajuisesti tietävät valheelliseksi, yritetään selittää jollain sellaisella hömpänpömppäkäsitteellä kuin vähemmistöstressi. Vika onkin kätevästi muissa ihmisissä ja sortoyhteiskunnassa, eikä järjenvastaisessa toiminnassa itsessään. Tällaisen ajattelutavan syöttäminen identiteettikipuilevalle nuorelle on pelkästään vahingollista: hänestä tehdään heikko, glitter"perheestä" riippuvainen uhri jonka mielenterveys romahtaa pienimmästäkin vastoinkäymisestä.
"heikko, glitter"perheestä" riippuvainen uhri jonka mielenterveys romahtaa pienimmästäkin vastoinkäymisestä"
PoistaTässä on merkittävin ero transaktivismin ja homoaktivismin välillä. Homoaktivismin iskulause oli "it gets better", kun taas transaktivismi perustuu uhriutumiselle ja ajatukselle siitä, että koko maailma vihaa ja toivoo transien kuolemaa, jos kaikkiin vaatimuksiin ei suostuta millintarkasti. Myös transyhteisöstä lentää ulos, mikäli ei jaa kaikkia huuruisimpiakin opinkappaleita.
Kvääristön nimi olisi hyvin voinut olla "Traumatisoituneet nepsyt", ainakin tämän otannan perusteella. Heistä kaikista huomasi varsinkin ahdistuneen olemuksen. Kävin kerran jopa paikan päällä. En jää harmittelemaan konkkaa, kun tuskin viihtyisin enää queer-piireissä. Ei vaan kestä sitä aivopesun ja erikoisen käytöksen=epävakaan käytöksen määrää.
PoistaSeniori-ikäinen nainen kertoo, miten sairaalassa koki miehet samassa huoneessa pelottavina. Jos siellä tuntuu tuolta, miltä tuntuu sitten wc-tiloissa? Vanhemmat naiset uskaltavat sanoa mielipiteensä.
VastaaPoistahttps://www.hs.fi/mielipide/art-2000011999778.html
"Osastolle tuonnin jälkeen havahduin aamuyöstä, kun huomasin olevani neljän hengen huoneessa yhdessä kolmen miehen kanssa. Naisihmisenä minun oli vaikea käsittää tätä. Olen tottunut koko elämäni – tässä tapauksessa yli 76 vuotta – siihen, että naiset ja miehet ovat erillisissä tiloissa tällaisissa tilanteissa.
Miehet ovat erilaisia käytökseltään, ääniltään ja toimiltaan. Jokaisella tulisi olla oikeus rauhassa toipua leikkauksesta ja olla myös yksityisesti vapaa toteuttamaan omaa olemistaan."